Fuji X-E1 review

Fuji X-E1 review first light

Kon de verleiding niet weerstaan, de nieuwe Fuji X-E1 camera is klein, handig mee te nemen en heeft een fantastische beeldkwaliteit tot zeer hoge iso’s aan toe. De scherpte is hoog, vanwege het weglaten van het lowpass filter voor de sensor. De camera heeft 16 megapixel, ruim voldoende dus. De kitlens 18-55 mm f 2.8-4 tekent briljant en is scherp over het hele bereik…en niet minder belangrijk is nagenoeg vertekeningsvrij, nou oke een beetje in de groothoekstand dan. Bediening vraagt wel enige gewenning maar er is veel in te stellen. Deze Fuji X-E1 treedt in de voetsporen van legendarische meetzoeker camera’s zoals de Leica’s en de Fuji’s zelf, alleen is er geen optische zoeker te zien aan de voorkant. De zoeker is vervangen door een electronisch exemplaar en kijkt dus door de lens en groot voordeel is dat er geen parallax optreedt. Helaas heeft deze zoeker een klein nadeel, hij ijlt ietwat na, zeker in donkere omstandigheden, en heb al meegemaakt dat je hierdoor net het moment kan missen. Bijzonder is wel, je krijgt al een soort preview te zien hoe de foto wordt nog voordat hij gemaakt is. Ik zal hier de komende weken wat aanvulling geven over hoe de camera in de praktijk bevalt.

Fuji-|X-E1- Jan Adelaar fotografie

De fuji hangt vaak aan mijn schouder en je merkt hem niet qua gewicht, de optische stabilisator in de lens doet zijn werk naar behoren, het is me al gelukt om met een halve seconde uit de hand scherpe opnamen te maken. Ik zet hem nog wel weinig professioneel in…dit is gevoelsmatig…heeft te maken met autofocus en snelheid van foto’s achter elkaar maken. Op dat gebied is nog steeds een inhaalslag te maken t.o.v. De reflex camera. Ook de kleurbehandeling is anders dan wat ik met de Nikon gewend ben en maakt het wat lastiger om tijdens een fotoshoot van camera te wisselen. Ook de flitsfunctie is niet zover doorontwikkeld als bij Nikon, synchronisatie tijden liggen max op 1/180s ……..alleen die sluitertijd kun je niet instellen..vreemd! dus staat maximaal 1/125 op het menu. De pocketwizards (radiozenders) helpen ook hier niet, dus is echt een kleine tekortkoming van de camera. Je kan dit natuurlijk oplossen door een draaibaar grijsfilter in te zetten maar toch. De fuji x100s heeft een leaf sluiter en ondersteund hierdoor wel snellere sluitertijden tot 1/800s aan toe.

De beeldinstellingen zijn divers en grijpen terug naar de tijd dat film nog hoogtij vierde zoals Velvia en Astia maar ook Zwart/Wit en Sepia vindt je terug in het menu. Het dynamisch bereik is hoog en er zit veel reserve in de hoge lichten en schaduwen. De standaard jpegs uit de camera zijn zeer goed en tot nu toe beter dan wat ik via Raw in Lightroom eruit krijg. Hier kun je dus aan merken dat de camera een andere sensor heeft dan alle andere camera’s want lange tijd kon de typische software voor beeldverwerking zoals Lightroom of Aperture de jpegs maar moeilijk benaderen qua scherpte en afwezigheid van artifacts. Echter het zal een kwestie van tijd zijn. Inmiddels is in Lightroom versie 4.4 (en zeker in LR 5.7) de verwerking wel zeer verbeterd.

andere nadelen zijn er ook:

• De Autofocus is niet de snelste, al is hij sinds de laatste firmware-update van camera en lens verbeterd, zeker in de continue stand.
  • De Electronische zoeker vergt gewenning, overdag in vol zonlicht matig zichtbaar en moet je de zoeker met je hand afschermen.
  • De flits synchronisatietijden zijn soms te langzaam, zeker in buitenomstandigheden, wel zit er een kleine ingebouwde flitser in die redelijk voldoet.

Hier vast wat opnamen met fuji x-e1 op nieuwjaarsdag van het hoge water

Ook zit er een leuke panorama functie op die zelfs vanuit de hand goed werkt mits je niet teveel bewegingen maakt šŸ™‚

De camera heb ik ook mee gehad tijdens een straatfotografie sessie in Zutphen tijdens de markt. Wat opvalt is eigenlijk….dat je niet opvalt met de camera. Ga maar eens lopen met een grote Reflex en dito lichtsterke lens en je krijgt meteen argwanende blikken zo gauw je hem voor je oog houdt. De Fuji is wat dat betreft low profile en zit onder de detectiegrens van de meeste mensen.

update september 2013:

Mijn Nikon had een onvrijwillige val gemaakt en moest helaas naar het repaircenter. Gelukkig had ik de Fuji X-E1 als backup, hoe zou het gaan? nou ik heb zelfs de cover van Arnhem business, een regionaal zaken magazine, mee geschoten en nog diverse andere fotoshoots zie hier onder. Zoals eerder gememoreerd de beeldkwaliteit is ruim voldoende voor drukwerk de snelheid van de autofocus gaat door de bank genomen ook goed.

update februari 2015

De XE-1 is verkocht, lang zitten nadenken, beeldkwaliteit gewoon zeer goed echter de zoeker en AF reactie blijven achter t.o.v. mijn manier van fotograferen. De stap gemaakt naar de Fuji XT-1 graphite wel stukje duurder dan de zwarte uitvoering maar ik hou nou eenmaal van mooi uitziende camera’s bovendien de menu-pad achterop de camera bedient stukje fijner, ookĀ  meteen de X 35 F1.4 lens aangeschaft na de eerste gebruikersdag met nuttige info over de XT-1 van Maarten van Norden en Fuji fotograaf Alex Vreeman bij cameranu in Urk. Ben benieuwd hoe de camera in mijn dagelijkse werk gaat bevallen en meer of ik hem vaak meeneem…nee heb mijn Nikon gear nog niet verkocht….updates volgen

Fuji xt-1 graphite with x 35 f1.4